Alles is rond,geen recht stukje is eraan te bekennen

-beter kun je de Lemsteraak eigenlijk niet type­ren. In vergelijking met de botter, tjalk en schokker is het een jong type. In 1898 werd de eerste echte houten Lemsteraak gebouwd op de werf van De Boer in Lemmer. Daarvoor werden er al wel veel ronde schepen gebouwd, maar zij werden nog niet als Lemsteraak aan­geduid. Overigens werd de naam ‘aak’ al veel langer voor vele soorten vaartuigen gebruikt, zoals visaken, botaken en mos­selaken.

Deze eerste Lemsteraak was trou­wens bestemd voor een Belg, Gustaaf Steurbout uit Gent.

Steurbout zeilde kennelijk veel en hard

Steurbout zeilde kennelijk veel en hard, want al in 1906 bestelde hij een derde tuig in Grouw, nu bij de zeilmaker Molenaar. Uit andere bronnen blijkt dat de eerste aak bij Croles gebouwd is.

Tot 1930 werden er op de werven van De Boer in Lemmer, Bos in Echtenerbrug, Croles in IJlst en Eeltje Holtrop en Auke van der Zee in Joure
regelmatig Lemsteraken gebouwd.

Dat de kwaliteit goed was, blijkt wel uit het feit dat de meeste van deze schepen nu nog - als jacht verbouwd - varen.

De belangstelling voor het fraaie type met de mooie ronde vormen leeft nog steeds

Ik schat dat er momenteel zo’n 150 Lemsteraken in ons land varen. Dit gegeven baseer ik op het feit dat er ca. 50 Lemsteraken. gebouwd vóór 1950. zijn geregistreerd bij de verschillende verenigingen. Na die tijd zijn er op verschillende werven nog een honderd Lemsteraken gebouwd. Momenteel staan er bij de mij bekende werven zeker tien grote Lemsteraken op stapel.

Er wordt tegenwoordig ook veel gerekend aan de jachten. Stabiliteit en snelheid zijn erg belangrijk als het om wedstrijd-aken gaat. Er zijn zelfs al sleep­proeven met deze rompvorm gehouden.

Het varen met een Lemsteraak is een waar ge­noegen. Het type is snel. kent goede aan-de­windse eigenschappen en biedt veel ruimte en comfort onderdeks. Je ziet ook de tuigen steeds hoger worden. Stabiliteitsberekeningen wezen uit dat een aantal aken die verhoogde tuigen moeiteloos konden dragen. Andere aken hadden soms enkele tonnen ballast nodig om veel wind veilig te weerstaan.

Verschillende wedstrijdzeilers in IOR-jachten zijn de laatste jaren overgestapt op een Lemster­aak en varen fanatiek in wedstrijden mee.

Niet alleen vanwege het grotere comfort en het plezier in het varen. maar ook omdat een Lemsteraak zijn waarde behoudt. En dat kan van de super­moderne IOR-wedstrijdjachten niet worden ge­zegd.